تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار

تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار تفسیر نسبتا مفصلی است‏به زبان فارسی آمیخته به عربی که تا سالهای اخیر به صورت اجزائی پراکنده با نسخه‏های گوناگون در حالت گمنامی به سر می‏برد. بنابر آنچه آقای محمد محیط طباطبایی و آقای علی اصغر حکمت اظهار کرده‏اند، قسمتهایی از آن در تهران در کتابخانه شهید مطهری ره، (سپهسالار سابق) کتابخانه ملی و کتابخانه شخصی مرحوم محیط طباطبایی بوده و قسمتهایی از آن در کتابخانه آستان قدس رضوی، و دو قسمت آن در کابل و نسخه کاملی از آن در استانبول وجود داشته است.

ملاحسین کاشفی سبزواری مؤلف تفسیر مواهب علیه متوفای (910 ه) در موارد بسیاری از تفسیر خویش قسمتهای متعددی از این تفسیر را با اسم و لفظ نقل کرده است و در تفسیر روح البیان تالیف اسماعیل حقی بروسوی، متوفای (1137 ه) نیز بعضی از عبارات این تفسیر دیده می‏شود و از این نقلها معلوم می‏شود که همه یا قسمتی از این تفسیر در نزد آنان هم بوده و مورد استفاده آنان قرار گرفته است.

به هر حال این تفسیر همچنان در گمنامی به سر می‏برد، تا آنکه در دهه چهارم قرن چهاردهم (1331 - 1339) به سعی و اهتمام آقای علی اصغر حکمت اجزای پراکنده و نسخ گوناگون آن جمع‏آوری و در ده مجلد به زیور طبع آراسته گردید.

تفسیر یاد شده به خاطر لطافت نثر و ارزش ادبی‏اش مورد توجه دانشگاهیان و دانشمندان فارسی زبان قرار گرفت و تحقیقات متعدد و مختلفی پیرامون آن انجام گرفت که به آن اشاره می‏شود:

1 - آقای محمد مهدی رکنی، در سال 1340 هجری شمسی تحقیق درباره این تفسیر را موضوع پایان نامه خودقرار داده و حاصل پنج‏سال متناوب مطالعه وپژوهش‏خود در مورد آن تفسیر را در کتابی با عنوان لطائفی از قرآن کریم، منتشر نموده است. در دفتر دوم این کتاب 105 قطعه برگزیده از النوبة الثالثه این تفسیر که از نظر ایشان در زیبایی انشا و قدرت بیان برجسته‏ترین قسمتهای این تفسیر به شمار می‏آید، نقل کرده و در آخر آن نوشتار، واژه‏نامه‏ای در شرح لغات و اصطلاحات این تفسیر عرضه شده که برای مطالعه‏کنندگان این تفسیر سودمند است.

2 - آقای حبیب‏الله آموزگار در طول سالهای 1344 تا 1349 به مطالعه این تفسیر پرداخته و آن را در دو مجلد تلخیص نموده و با نام «تفسیر ادبی و عرفانی قرآن مجید» اثر خواجه عبدالله انصاری، تالیف احمد میبدی معرفی کرده است.

3 - بار دیگر آقای رکنی آن دسته از روایات این تفسیر را که در فضائل حضرت علی علیه‏السلام است، همراه با روایاتی که از ائمه اطهار علیهم السلام در معنی آیات نقل شده، جمع‏آوری نموده و در ده بخش دسته‏بندی کرده ودر مقاله‏ای با عنوان جلوه‏های تشیع در تفسیر کشف الاسرار در ضمن یادنامه علامه امینی(ره) در سال 1352 در معرض استفاده شیفتگان ولایت قرار داده است.

4 - آقای محمد جواد شریعت از سال 1350 ه . ش. برای سهولت استفاده از این تفسیر به تهیه فهرستی همت گماشت و حاصل زحماتش را در سال 1363 در اختیار علاقه مندان به این تفسیر قرار داد.

5 - آقای رضا انزابی‏نژاد از بخش سوم این تفسیر مجموعه‏ای را برگزیده و در هفده فصل دسته‏بندی کرده وهمراه با اشاره‏ای به جهات صرفی و نحوی، سبک سخن و واژگان این کتاب در نوشته‏ای به نام گزیده تفسیر کشف الاسرار در سال 1363 هجری شمسی به بازار علم و دانش عرضه نموده است.

6 - آقای بهروز ثروتیان روایات فارسی آن تفسیر را (که 581 روایت است)، در مجموعه‏ای به نام «روایات گهربار گزیده از تفسیر کشف الاسرار» گردآورده ومشکلات لغوی و کلامی آن را در ذیل صفحات توضیح داده و اعلامی را که در آن روایات به کار رفته، در پایان آن نوشتار با شرحی مختصر شناسانده است.

7 - قرآنی با ترجمه نوبت اول از کشف الاسرار با پیشگفتار مرحوم سید حسن سادات ناصری در سال 1384ه . ق. توسط انتشارات ابن سینا منتشر گردیده است.

پایان قسمت دوم

/ 1 نظر / 35 بازدید
سرباز گمنام

با سلا م با اجازه شما من شما را لينک دادم اگر زحمتی نيست شما هم ما رو لينک دهيد